Siirry sisältöön

”Olisin albatrossi” – toimitusjohtaja Tommi Uksilan seikkailunhalusta ja ympäristövastuusta

Climecon Oy toimitusjohtaja Tommi Uksila on nähnyt maailman meret läheltä. Ocean Globe Race 2023 -kilpailuun osallistuminen toi mukanaan voiton, unohtumattomia kokemuksia ja samalla vahvisti entisestään ajatusta siitä, miksi merten suojelu on tärkeää.

Purjehdus vei Tommi Uksilan mennessään jo lapsena. Kun hänen vanhempansa hankkivat purjeveneen, Uksila vietti kaikki lapsuutensa kesälomat ja kesäviikonloput merellä. Kilpapurjehduksesta Uksila innostui vasta myöhemmin, kun hänet pyydettiin mukaan klassisen 8mR-kilpaveneen miehistöön.

– Sillä tiellä ollaan edelleen, vaikka ”Kasit” ovat vaihtuneet modernimpiin ja nopeampiin veneisiin, Uksila naurahtaa.

Lapsuuden purjehdusopit ovat kantaneet myös pitkälle työelämään. Ilmanvaihdon tuotteita kehittävän Climecon Oy:n toimitusjohtajana Uksila näkee suoran yhteyden purjehduksen ja hyvän johtamisen välillä.

– Kun tiimi toimii saumattomasti, toisiaan kunnioittaen ja yhteistä tavoitetta kohti, saadaan ihmeitä aikaan – niin veneessä kuin yrityksessäkin.

Paras suomalainen valtameripurjehdussaavutus koskaan

Vuoden 2023 Ocean Globe Race vei Uksilan ja muun miehistön ympäri maailmaa legendaarisella Swan 651 -veneellä, joka tunnettiin aikoinaan nimellä FAZER FINLAND. Alus osallistui ensimmäisen kerran maailmanympäripurjehdukseen jo 1980-luvun puolivälissä Whitbread Round the World Race -kisassa. Nyt, vuosikymmenten jälkeen, vene kunnostettiin perusteellisesti, ja se palasi takaisin kisa-aalloille.

– Meitä oli miehistöpoolissa 21 purjehtijaa, ja meistä seitsemän kiersi koko pallon. Tulos oli huikea: kokonaiskilpailun toinen sija ja oman luokan voitto! Se on paras suomalainen valtameripurjehdussaavutus koskaan, Uksila muistelee.

Päällimmäisenä Uksilalle jäi kokemuksesta mieleen Etelämeren mahtavuus ja runsas eläimistö sekä Kap Hornin ikimuistoinen kierto.

– Valaat, delfiinit, albatrossit – elämää oli Etelämerellä paljon. Mutta kun saavuimme Atlantille, eläimistö väheni ja roskien määrä kasvoi. Se oli pysäyttävää.

Climecon tukee Pidä Saaristo Siistinä ry:n työtä – syystä

Maailmanympäripurjehdukset ovat tuoneet eteen konkreettisia havaintoja merten tilasta. Muoviroska on näkyvää – ja helposti havaittavaa.

– Ja mieti, mitä kaikkea on pohjassa, kun jo pinnalla on näin paljon!

Kap Hornin ikimuistoinen kierto ja Etelämeren mahtavuus jäivät Uksilan mieleen vuoden 2023 Ocean Globe Racesta.

Myös kotimaan vesillä ympäristön muutokset ovat kiinnittäneet miehen huomion.

– Saaristomerellä puhtaat levät ovat kadonneet, ja niiden tilalle on tullut kaiken peittävää rihmalevää. Kalamiehenä olen nähnyt taimenkantojen heikentymisen ja kampeloiden katoamisen – levän määrä verkoissa vie ilon koko kalastuksesta.

Climeconin päätös tukea Pidä Saaristo Siistinä ry:n työtä kumpuaa Uksilan omasta ja Climecon selkeästä arvopohjasta. Yrityksen ympäristövastuu kulkee läpi koko yritystoiminnan.

– Haluamme tukea merten hyvinvoinnin kehittämistä. Suomenlahti ja Itämeri ovat meille todella tärkeitä – niin yrityksen kuin siinä toimivien ihmistenkin näkökulmasta. Kestävä kehitys ja ympäristö huomioidaan kaikessa meidän toiminnassamme – se on ihan ytimessä.

Karun kauneuden äärellä

Seikkailunhalu vie Uksilan loppuvuodesta taas maailman merille, mutta kesäisin hän nauttii erityisesti Hangon ja Kökarin välisestä ulkosaaristosta. Heinäkuussa Uksilan oma vuonna 1974 rakennettu Swan 44 tulee varmasti seilaamaan jossain päin Ruotsin ja Suomen saaristoa kisailua unohtamatta.

– Ulkosaaristo on kaunista ja karua – juuri siksi niin rakasta, Uksila tiivistää.

Jos Uksila olisi vesieläin, hän olisi merimetso tai albatrossi.

– Merimetso on fiksu, todella upea ja monipuolinen eläin, ja se saa rauhoitettuna temmeltää vapaasti ja herättää sopivasti pahennusta. Ja taas albatrossi – sen liitelyn katsomiseen suurten aaltojen lomassa ei kyllästy koskaan, Uksila kuvailee.