Siirry sisältöön

Päivä huoltoaluksen kyydissä Saimaalla

Hyppää M/S Roope-Saimaan messiin päiväksi seuraamaan, millaista on tavallinen arkinen työmme Saimaalla. Aluksen päällikön Pasi Vahtolan ja kansihenkilön Jouni Lahtisen pitkästä päivästä raportoi kyydissä keikkuva Järvi-Suomen viestintäasiantuntijamme Terhi Takkinen.

Polttopuukuormat siirtyvät näppärästi retkisatamiin vuonna 2021 valmistuneella huoltoalus M/S Roope-Saimaalla.
Klo 08.00 Savonlinna

M/S Roope-Saimaa alushenkilöstöineen herää uuteen aamuun Savonlinnan satamassa, jonne olimme saapuneet edellisenä päivänä järjestetyn aluksen tutustumistilaisuuden vuoksi. Päivän ensimmäinen tehtävämme matkalla Savonlinnan varikollemme on pysähtyä Riihisaareen tervahöyry S/S Mikon kylkeen imaisemaan Mikon septitankki tyhjäksi. Varikolla lastaamme pitkää puurankaa kyytiin ja täydennämme muutenkin mukaamme huoltotarvikkeita, kuten wc-paperia ja huussikuivikkeita.

Klo 09.05 Koivukanta

Tämän päivän huoltoreitti kulkee Savonlinnasta kohti Puumalaa. Ensimmäinen retkisatama reitillämme on Jorin satamana tunnettu Koivukanta. Viemme satamaan puita, ja kuten huoltotoimiimme kuuluu, siivoamme huussit ja tyhjennämme roskat jätepisteeltä. – Tämä aivan perus huoltotyö on kyllä niin siistiä hommaa, kommentoi M/S Roope-Saimaan kansimies Jouni Lahtinen.

Jorin satamana tunnettu Koivukanta.
Klo 10.15 Piispan huvila

Pienen ajon jälkeen poikkeamme Piispan huvilassa hakemassa jätteet ja katsomassa paikkojen kunnon. Paikka henkii rauhallista vanhan pihapiirin tunnelmaa, ja se on lämpimässä auringonvalossa varsin kaunis miljöö omenapuineen.

Piispanhuvila.
Klo 11.15 Tuohistonsaari

Reitti sisältää kiepin Tuohistonsaareen. Satamassa on jätepiste ja nuotiokehä. Paikka on erityisen kaunis ja suojaisa kallioisen aallonmurtajan ja hiekkapoukaman vuoksi. Reitti Savonlinnasta Puumalan suuntaan kulkee Vekaransalmen lävitse. Tiesitkö, että Vekaransalmen silta on Suomen viidenneksi pisin silta? Se on 639 metriä pitkä, ja korvasi lossin avauduttuaan vuonna 2019. Vekaransalmen jälkeen käännymme Partalansaaren toiselle puolelle seuraavia tehtäviä varten. Partalansaari on muuten suuren suuri saari, jonka sisällä on yli 80 järveä ja lampea!

Klo 13.00 Sulkavan linnavuori

Saavumme Pisamalahden linnavuoren retkisatamaan. Täällä saa hyväkuntoinenkin veneilijä oivan liikuntahetken, kun lähtee reippaasti nousemaan Linnavuoren päälle ihastelemaan Saimaan kauniita maisemia. Huollamme huussit, jätepisteen ja grillikatoksen. Saamme myös hyvää palautetta työstämme ohitse kulkeneilta retkeilijöiltä. Tällainen palaute lämmittää kovasti huussinpuhdistajan mieltä.

M/S Roope-Saimaan kansimies Jouni Lahtinen.
Klo 14.15 Yksityinen ranta

Silloin tällöin saamme pyynnön maksullisiin erillistöihin, joita voivat olla esimerkiksi romujen nouto saarimökeiltä tai erikoisempia, nosturiamme tarvitsevia töitä. Sopivasti reitillämme on yksityishenkilön mökillä tarve uuden poijun asennukselle. Kurvaamme rantaan, nostamme hyvin valmistellun poijun ketjuineen ja painoineen oikeaan paikkaan nosturillamme ja laskemme paikoilleen.

Klo 15.15 Kylmäsaari

Pikainen, aivan tavallinen huoltopysähdys Kylmäsaaressa: huussit, grillikatos ja jätepiste. Nyt ollaan jo lähellä Puumalaa, mutta päivän työt vievät meidät vielä pienen matkan Puumalan ohitse. Alkaa sataa.

Klo 17.05 Kiviniemi

Tehtävämme ovat toisinaan hyvin yksilöllisiä. Koska meillä on uusi hyvä alus ja kapasiteettia omaava nosturi, voimme avustaa tarvittaessa jopa viranomaisia. Puumalassa viikonlopun aikaan meno oli joillain ollut vähän liian kovaa, ja sinne tänne hurjastellut pienvene oli lopulta uponnut Kiviniemen laiturissa. Vaikka sataa jo kaatamalla, miehistömme nostaa veneen moottoreineen nosturilla Roope-Saimaan kannelle. Vene päätyy kaatopaikalle.

Klo 18.45 Puumala

Puumalan satama. Litimärkä miehistö on vihdoin työpäivänsä päässä. – Kaatosateen kastelemat kamppeet vaihtoon ja huoltamaan itseämme – pitsa maistuu ehkä parhaalle ikinä päivän päätteeksi, toteaa M/S Roope-Saimaan päällikkö Pasi Vahtola.

M/S Roope-Saimaan päällikkö Pasi Vahtola.