Siirry sisältöön

Romuvenekeräyksessä hyvä saalis – Lasikuituveneet hyödynnetään sementin valmistuksessa

Lounais-Suomen Jätehuollon (LSJH) ja Pidä Saaristo Siistinä ry:n järjestämässä venekeräyksessä saatiin tänä vuonna saaliiksi 47 romuvenettä. Veneitä kerättiin Saaristomereltä yhteistyössä jo viidettä kertaa, eikä vastaavanlaista keräystä tiettävästi järjestetä muualla. Keräyksessä kertyneet lasikuituveneet hyödynnetään ensimmäistä kertaa sementin valmistuksessa.

LSJH järjesti kesäkaudella 2022 toimialueensa Saaristomerellä jo perinteiseksi muodostuneen romuveneiden keräyskampanjan yhdessä Pidä Saaristo Siistinä ry:n (PSS ry) kanssa. Keräyksessä kerätään veneitä saarilta, joille ei ole tie- tai lauttayhteyttä. Tänä vuonna saaliiksi saatiin 47 matkansa päähän tullutta romuvenettä eri puolilta Saaristomerta.

– Saaristomeri on jätehuollon järjestämisen kannalta haastava alue muun muassa pitkien etäisyyksien takia. LSJH ja PSS ry ovat tehneet pitkään yhteistyötä Saaristomeren jätehuollon hyväksi ja tästä yhteistyöstä on poikinut myös tämä ainutlaatuinen toimintamalli rikkinäisten veneiden keräämiseen saaristosta. Vastaavaa keräystä ei tiettävästi järjestetä muualla, LSJH:n materiaalipäällikkö Marko Kokkonen tuumaa.

Rannalla lojuva vene on haitta ympäristölle

Hylätyt rikkinäiset veneet ovat uhka ympäristölle ja niillä voi olla myös taloudellisia vaikutuksia. PSS ry:n aluepäällikkö Katriina Murto kertoo, että hylätyt rikkinäiset veneet hajoavat ajan myötä aina vain pienemmiksi palasiksi ja nämä kappaleet voivat levitä mikromuovina läheisiin vesialueisiin.

– Jos veneeseen on jätetty polttoaineita, paristoja, akkuja tai muita vaarallisia aineita, ne voivat ajan myötä päästä leviämään ympäristöön hallitsemattomasti. Myrkkymaalijäänteiden liukeneminen lisää kemikaalikuormitusta sekä maalla että merellä, Murto sanoo.

Hylätyt veneet laskevat lisäksi alueen virkistyskäyttöarvoa, millä voi olla negatiivinen vaikutus alueen turismiin sekä alueen asukkaiden hyvinvointiin.

Lasikuituveneet sementiksi Suomessa

LSJH pyrkii jätteen etusijajärjestyksen mukaisesti etsimään uusia tapoja kierrättää vastaanottamansa jätteet raaka-aineena.

– Tänä vuonna Saaristomeren venekeräyksessä kerätyt sekä LSJH:n lajitteluasemilla vastaanotetut lasikuituveneet toimitetaan Kuusakoski Oy:n Hyvinkään toimipisteeseen, jossa niistä valmistetaan raaka-ainetta sementin valmistukseen, Kokkonen kertoo.

Hyvinkäällä valmistettu raaka-aine hyödynnetään Finnsementin Lappeenrannan sementtitehtaalla. Sementtiuunissa lasikuidusta saadaan hyödynnettyä puolet raaka-aineena ja puolet polttoaineena. Veneiden sisältämä lasikuitu korvaa prosessissa muun muassa neitseellistä kalkkikiveä ja energiana hyödynnettävä muovi fossiilista polttoainetta, joten menetelmällä saavutetaan merkittävät CO2-päästövähennykset.

Saaristomeren romuvenekeräys järjestetään myös ensi vuonna

LSJH:n lajitteluasemille on vuoden 2022 aikana tuotu yhteensä 50 romuvenettä, joten vanhoja veneitä on päätynyt kuluvan vuoden aikana hyödynnettäväksi yhteensä 97 kappaletta.

– Suomessa on lähes 1,2 miljoonaa venettä, joista merkittävä osa tulee tiensä päähän tulevina vuosina. Siihen nähden keräämämme määrät ovat vielä pisara meressä, mutta jostain se on aloitettava, Kokkonen toteaa.

Saaristomeren romuvenekeräys on tämän vuoden osalta saatu päätökseen, mutta lajitteluasemilla vastaanotetaan veneitä ympäri vuoden.

– Romuvenekeräys järjestetään taas ensi vuonna. Tiedotamme, kun ilmoittautumislinkki keräykseen avataan keväällä 2023, Kokkonen kertoo.

Lisätiedot

Marko Kokkonen
materiaalipäällikkö, LSJH
puh. 020 728 2180
marko.kokkonen@lsjh.fi

Katriina Murto
aluepäällikkö, PSS ry
puh. 050 598 5181
katriina.murto@pssry.fi