Siirry sisältöön

Pidä Saaristo Siistinä ry:n (PSS ry) Suomen Roskakalat -kampanja voitti pääpalkinnon sekä Paras oivallus -palkinnon Vuoden Mainos -kilpailussa torstai-iltana 31.1. Turun Logomossa.

Vuoden Mainos -raadin mukaan kampanja oli yksittäisenä luovana ideana ”muita päätä pidempi” ja toimi hyvin printtinä, pelinä ja Facebook-livelähetyksenä.

”Suurimman kunnian saa mainos, joka merkityksellisyytensä vuoksi on päätynyt jo oppikirjoihin asti”, tuomaristo perustelee.

Idean ja toteutuksen takana ovat helsinkiläiset AD-copywriter Kuisma Väänänen ja copywriter Akseli Kouvo.

”Tavoitteemme oli saada ihmiset huomaamaan, että vesistöjemme yleisin roskakala ei olekaan särki, vaan meidän ihmisten sinne heittämä roska. Roskakalojen yleisyyden lisäksi halusimme havahduttaa katsojan myös ymmärtämään, kuinka vanhaksi esimerkiksi ”muovipullokala” elää, jopa 1000-vuotiaaksi!” Väänänen ja Kouvo kertovat.

Vuoden Mainos -kilpailu on tarkoitettu Turun talousalueella tehdylle tai sinne kohdennetulle markkinointiviestinnälle. Vuoden Mainos ja Vuoden Mainostorstai -tapahtumien ideoinnista ja konseptoinnista vastaa luovan yrityskollektiivin Grundlagen perustaja Mari Tauler. Päätuomarina toimi Hasan & Partnersin toimitus- ja luova johtaja Eka Ruola ja tuomareina Tommi Laiho (toimitusjohtaja, Folk Finland), Sanna Laakkio (toiminnanjohtaja, MARK), Kasper Strömman (vuoden graafikko 2013 ja some-vaikuttaja), Minna Koskelo (tulevaisuusmuotoilija), ja Laura Andersson (copywriter, Drama Queen Communications).

Suomen yleisimmät roskakalat esittäytyivät Roskakalalivessä kesällä 2018

PSS ry järjesti heinäkuussa 2018 lähes neljä tuntia kestävän livelähetyksen Facebook-sivullaan. Sen päätähtinä nähtiin Suomen yleisimpiä roskakaloja lipumassa akvaariossa. Roskakaloilla tarkoitetaan tässä yhteydessä tyypillisiä meriroskia, kuten muovipusseja ja -pulloja, joiden hajoaminen mikromuoviksi vedessä kestää 100–1000 vuotta. Livetempauksella haluttiin nostaa esiin vesistöjemme hälyttävä tila: jos jatkamme roskaamista samaan malliin, on vesistöissämme vuoteen 2050 mennessä enemmän roskaa kuin kaloja.

50-vuotiaan Pidä Saaristo Siistinä ry:n taistelua vesistöjen roskaantumista vastaan voi tukea liittymällä yhdistyksen jäseneksi tai tilaamalla vaikuttavan Suomen Roskakalat -julisteen PSS ry:n verkkokaupasta: www.roope-tuotteet.fi

PSS_A2_final_MERI netti

Vuoden mainos 2018 Roskakala Säilä Kouvo Väänänen Tuomisalo Sandberg

Kuvassa kampanjan työryhmäläisiä: PSS ry:n tiedottaja Veera Säilä, kampanjan suunnittelijat ja toteuttajat Akseli Kouvo, Kuisma Väänänen ja Minja Tuomisalo sekä PSS ry:n tiedottaja Ida Sandberg.

Lisätietoja:
Ida Sandberg
Pidä Saaristo Siistinä ry
tiedottaja
+358 40 457 11 82
ida.sandberg@pssry.fi

Kuisma Väänänen
AD ja copywriter
+358 40 824 65 86
kuismavaananen@gmail.com